پنج سفر قبلی دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به نیویورک و بازتاب‌های مختلف اظهارنظرهای او که تقریباً در تمام این موارد تحلیلگران و ناظران سیاسی، از وی به‌عنوان پیروز و برنده میدان نیویورک یاد کرده‌اند، موجب شده است تا در آستانه ششمین سفر، تشکلی به‌نام “کمپین بین المللی برای حقوق بشر ایران” که اعضای آن عمدتاً خبرنگاران ایرانی فراری هستند، به نسخه‌نویسی برای خبرنگاران امریکایی بپردازند و به قول خود مانع از آن شوند که این خبرنگاران بازیچه احمدی‌نژاد شوند.

به گزارش رجانیوز، باربارا اسلاوین خبرنگار معروف امریکایی که تمرکز ویژه‌ای بر روی مسائل ایران دارد، بخش‌هایی از این راه‌های در بازی احمدی‌نژاد نیفتادن! را با همین عنوان در نشریه استراتژیک فارین پالیسی (foreign policy) منتشر کرده است.

وی می‌نویسد: کمپین بین‌المللی برای حقوق بشر ایران پیش از سفر امسال احمدی نژاد راهنمای مطبوعاتی را با سوالات پیشنهادی برای مقابله با کلی‌گویی های احمدی نژاد تهیه کرده است. محمود احمدی نژاد هفته آینده برای گشایش مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می اید.

این خبرنگار امریکایی ادعا می‌کند که اگر گذشته راهنمای آینده باشد، او تلاش خواهد کرد از مطبوعات امریکا به عنوان وسیله ای برای منحرف کردن اذهان از جایگاه متزلزل خود در داخل استفاده کند.

اسلاوین که خود نیز جزو خبرنگاران مقهور در مصاحبه با دکتر احمدی‌نژاد است، ناراحتی خود را اینگونه ابراز می‌کند: رئیس جمهور ایران از سال ۲۰۰۵ که اولین بار به این سمت انتخاب شد، ترجیح داده است حتی در برابر باتجربه ترین مصاحبه کنندگان از پاسخگویی به سوالات طفره برود. او نوعا سوالات را با سوال پاسخ می دهد و انتقادها را با انتقاد از امریکا و اسرائیل دفع می کند. احمدی نژاد در سفر قبلی تاکید کرد ایران انتخابات واقعی دارد. این ادعا به رغم شواهد بسیاری که در رد این مسئله وجود دارد(؟!) ذکر شد و اینکه اقتصاد ایران برخلاف اقتصاد امریکا با مشکلات جدی روبرو نیست.

وی ادامه می‌دهد: خبرنگاران باید به شناخت عمیق درباره اقتصاد سیاست و جامعه ایران مجهز باشند و حتی در این صورت نیز ممکن است در گرفتن تایید احمدی نژاد با مشکل مواجه شوند.

این خبرنگار امریکایی در توضیح داستان مات شدن خود در مصاحبه با رئیس‌جمهور ایران می‌گوید: وقتی من در سال ۲۰۰۶ اولین بار با او مصاحبه کردم، او به سادگی انکار کرد که تعداد جوانان تحصیل کرده ای که خواستار روادید برای خروج از ایران هستند، از زمان انتخاب او به شدت افزایش یافته است و اینکه ایرانی های متمول میلیاردها دلار از دارایی های خود را به دوبی منتقل کرده اند. در حالی که هر دو موضوع واقعیت داشت.

البته باربارا اسلاوین ترجیح می‌دهد توضیحی در مورد اسناد ادعای خود که رئیس‌جمهوری ایران آن را رد کرده بود، ندهد و ادامه می‌دهد: کمپین بین المللی برای حقوق بشر ایران پیش از سفر امسال راهنمای مطبوعاتی را با سوالات پیشنهادی سوابق مفید در خصوص موضوعات و مصاحبه های قبلی و نیز مثال هایی از آنچه باید از آن پرهیز کرد، تهیه کرده است. این سازمان از گزارشگران می خواهد بر نقض حقوق بشر ایران بعد از انتخابات جنجالی سال گذشته تمرکز کنند و به احمدی نژاد، تعهدات ایران به عنوان امضا کننده کنوانسیون بین المللی حقوق بشر را یادآور شوند. این راهنما از مصاحبه کنندگان می خواهد تاحد ممکن اختصاصی سوال کنند تا طفره رفتن و کلی گویی را برای رئیس جمهور ایران دشوارتر سازند.

وی سپس تعدادی از سؤال‌های پیشنهادی را که همراه با ادعاهای نادرست است، مطرح کرده و می‌افزاید:

چرا احمدی نژاد به سعید مرتضوی دادستان سابق تهران که با بازداشت جوانان معترض در زندان کهریزک ارتباط داشت، سمت عالی دیگری پیشنهاد کرد. بسیاری در آن بازداشتگاه شکنجه شدند و دست کم چهار جوان از جمله پسر یک مقام برجسته ایران در آنجا جان باختند. مرتضوی به جای اینکه مجازات شود، به ریاست ستاد ویژه مقابله با قاچاق منصوب شد.

در ادامه این پیشنهادها، مهدی خلجی، فردی که با فرار از کشور می‌کوشد نقشی مشابه علیرضا نوری‌زاده را در رسانه‌های غربی با داستان‌سازی علیه ایران پیگیری کند، به‌عنوان محقق ایرانی در مؤسسه سیاست خاورنزدیک واشنگتن می‌گوید مصاحبه کنندگان باید صریح وحتی جسور باشند تا مانع از مکث و فکر کردن احمدی نژاد شوند. از او بپرسید چرا او در آنچه جمهوری اسلامی فرض می شود این همه با روحانیان مشکل دارد.

باربارا اسلاوین سپس با متوقف کردن طرح بقیه پرسش‌ها، ادعا می‌کند که با توجه به اینکه دولت ایران به سمت سرکوب جنبش سبز حرکت کرده، شکاف ها در اردوی محافظه کار حاکم افزایش یافته است بسیاری از روحانیان با احمدی نژاد به علت مطرح کردن تفسیرخرافی عامیانه ای از اسلام شیعه و افزودن قدرت سپاه پاسداران دربرابر روحانیان مخالفند. دیگران با او به علت دادن سمت های عالی به اسفندیار رحیم مشایی که علناً ملی گرایی اسلامی را به اسلام ترجیح می دهد، مخالفند؛ این موضوعی ممنوع در جمهوری اسلامی است. احمدی نژاد پس از انتخابات سال گذشته مشایی را به سمت معاون اول خود برگزید. زمانی که رهبر معظم با این اقدام مخالفت کرد احمدی نژاد مشایی را رئیس دفتر خود کرد. او اخیرا مشایی را نماینده ویژه خود در خاورمیانه کرده است. این شایعه وجود دارد که احمدی نژاد می‌خواهد مشایی برای رقابت ریاست جمهوری ۲۰۱۳ شرکت کند تا به این ترتیب احمدی نژاد بتواند برای دور سوم در سال ۲۰۱۷ وارد میدان شود.

خلجی همچنین پیشنهاد می کند خبرنگاران از احمدی نژاد بپرسند آیا واقعیت دارد که مشایی می خواهد رئیس جمهور شود و شما پوتین ایران شوید؟

یک خبرنگار فراری ایرانی هم که اکنون تابعیت امریکایی گرفته و در این گزارش ادعا شده که او قبلاً برای خبرگزاری مهر در تهران کار می کرد، می‌گوید یک نفر باید از احمدی نژاد بپرسد او چه کار می کرد اگر امریکا و اسرائیل را نداشت تا آن‌ها را برای مشکلات ایران سرزنش کند. از احمدی نژاد بپرسید چرا زنان ایران را تشویق می کند بچه های بیشتری داشته باشند در حالی که اقتصاد کشور گرفتار است و نرخ بیکاری بالا است.

باربارا اسلاوین در ادامه پیشنهادها برای اینکه این بار خبرنگاران امریکایی از پیروزی بلامنازع احمدی‌نژاد جلوگیری کنند، می‌افزاید: تحلیلگران مختلفی از خبرنگاران خواستند از پرسیدن سوالاتی در مورد هولوکاست که به ندرت حاصل تازه ای خواهد داشت و احمدی نژاد را در وضعیت دلخواه قرار می دهد، بپرهیزند. تمرکز بر مسایل جاری بهتر نتیجه داده است. برای مثال تازه ترین مسئله یعنی فشار بین المللی که مقامات ایران را به آزاد کردن سارا شورد کوهنورد امریکایی واداشت و ایران را متقاعد کرد سکینه محمدی اشتیانی را سنگسار نکند.

تکاپوی محافل استراتژیک غرب و طراحی‌های همگانی برای جلوگیری از غلبه منطق ایرانی در حالی است که برخی مخالفان داخلی دولت در مورد بی‌نتیجه بودن این سفرها اظهارنظرهایی کرده بودند. این در حالی است که بر خلاف این نگاه، محافل و رسانه‌های غربی ضمن آگاهی از فرصت کم‌نظیر مجمع عمومی سازمان ملل برای آشنایی بدون واسطه افکار عمومی جهان با نظرات جمهوری اسلامی در مسائل جهانی، تلاش قابل ملاحظه‌ای برای حاشیه‌دار کردن این سفر و کاهش بازتاب‌های آن دارند. این در حالی است که احمدی‌نژاد تاکنون با زیرکی خاص خود به دام سناریونویسان غربی نیفتاده و خود زمین بازی را در مصاحبه‌ها، دیدارها و سخنرانی‌هایش طراحی کرده است.

سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به نیویورک در سال ۲۰۰۷  و سخنرانی او در دانشگاه کلمبیا یکی از پربازتاب‌ترین برنامه‌های تاریخ حضور سران در مجمع عمومی و برنامه‌های جانبی آن بوده است.

 

———————————————————————————————————————–

اللهم عجل لولیک الفرج

نوشته شده توسط در تاریخ یکشنبه, 19th سپتامبر 2010 | ۱۰۱۴بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.