اولین سونامی انتصاب یکی از طراحان بیانیه تهران به‌عنوان ارشدترین مقام امنیتی ترکیه

در پی تصمیم دولت ترکیه، سازمان اطلاعات این کشور تبادل اطلاعات و انجام عملیات مشترک با سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی را قطع کرد.

به گزارش رجانیوز، در بحبوحه تیرگی روابط بین آنکارا و تل آویو، سازمان اطلاعات ترکیه روابط کاری‌اش را با سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل موساد قطع کرد. در گزارش روزنامه صباح ترکیه آمده است توقف تبادل اطلاعات و عملیات مشترک این دو سازمان اطلاعاتی که زمانی همکاری فشرده ای با هم داشتند، در پی تصمیم دولت ترکیه صورت گرفت.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در واکنش به این خبر نوشت که هنوز معلوم نیست این گزارش تا چه حد معتبر است اما مقامات ارشد اسرائیل که در جریان این مسئله‌اند روز دوشنبه این گزارش را نه تایید کردند و نه تکذیب. دفتر نخست وزیر اسرائیل از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

در ماه ژوئن روزنامه هاآرتص گزارش داده بود که مقامات امنیتی اسرائیل عمیقا درباره انتصاب هاکان فیدان به ریاست سازمان اطلاعات ملی ترکیه نگرانند.

فیدان که دستیار نزدیک رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه است، از طرفداران برقراری روابط نزدیکتر بین ترکیه و ایران قلمداد می شود. در ضمن ترکیه رضایتش را به استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در خاک این کشور مشروط بر این دانسته است که هیچ گونه اطلاعات جمع آوری شده توسط این سامانه به اسرائیل منتقل نشود.

هاآرتص ادامه داد: با توجه به اینکه هدف اصلی این طرح که از حمایت امریکا برخوردار است، دفاع از کشورهای عضو ناتو در برابر احتمال حمله ایران است، این شرط بدین معنی است که ترکیه در اصل خواهان آن است که اطلاعات حیاتی درباره موشک‌های ایران در اختیار اسرائیل قرار نگیرد.

در پی انصراف باراک اوباما رئیس جمهور امریکا از استقرار این سامانه در اروپای شرقی به علت مخالفت شدید روسیه، این سامانه اکنون عمدتا بر بازدارندگی و نظارت بر برنامه موشکی ایران متمرکز خواهد بود. ترکیه ابتدا به کلی درباره استقرار این سامانه در خاکش اکراه داشت، چون نمی خواست به رابطه انکارا با تهران بزند اما چون ترکیه عضو ناتو است و به علت دوری ظاهری از غرب با انتقاد فزاینده در امریکا مواجه است، اعلام کرد تحت شرایط خاص با این طرح موافقت خواهد کرد.

مرداد ماه امسال پس از انتصاب فیدان به ریاست سازمان اطلاعات ترکیه، منابع صهیونیستی نگرانی و اعتراض خود را اعلام کرده بودند. وی پیش از این در سمت هایی چون سفیر ترکیه در استرالیا و نیز نماینده ترکیه در سازمان بین المللی انرژی اتمی خدمت کرده است و در همین سازمان بود که از حق ایران برای دست یابی به انرژی صلح آمیز هسته ای حمایت کرد.

هاآرتص همان زمان نوشت: هاکان فیدان ۴۲ ساله از دو هفته پیش جایگزین “امره تانر” رییس سابق سازمان اطلاعات ترکیه شد و سازمان های جاسوسی داخلی و خارجی اسراییل بر این باورند که او از جمله مهم ترین طراحان درگیر ساختن ترکیه با اسراییل در یک سال گذشته بوده است.

فیدان پیش از این به مدت ۱۵ سال در استخدام ارتش ترکیه بوده است. او تحصیلات لیسانس خود را در دانشگاه مریلند آمریکا گذرانده است و دوره فوق لیسانس و دکترا را در دانشکده اطلاعات در آنکارا خوانده است. موضوع پایان نامه دکترای او ارزیابی تطبیقی سازمان های اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا و ترکیه بوده است.

این روزنامه ادامه داد: سران سازمان های اطلاعاتی اسراییل براین باورند که فیدان ارتباطات عمیق و گسترده ای با شخص رجب طیب اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه دارد. فیدان در یک سال گذشته و با توجه به اینکه نماینده ترکیه در سازمان بین المللی انرژی اتمی بوده است، نقش بسیار مهمی در نزدیک کردن ارتباط ترکیه با ایران و انعقاد بیانیه تهران با ایران و برزیل داشته است.

از همین رو این روزنامه اسراییلی می نویسد: “انتصاب فیدان به ریاست سازمان اطلاعاتی ترکیه تسلط اردوغان بر بزرگ ترین تشکیلات اطلاعاتی کشورش را تسهیل خواهد کرد… و از قدرت برخی عناصر نظامی و نزدیک به ارتش در ساختار اطلاعاتی ترکیه (که مخالف صریح سیاست های اسلامگرایانه حزب حاکم ترکیه هستند) خواهد کاست.

ناظران امور ترکیه بخشی ار تلاش های مربوط به  انعقاد بیانیه تهران بین سه کشور ایران، ترکیه و برزیل را مرهون تلاش های فیدان و احمد داود اوغلو می دانند.

اما پیش‌بینی مردادماه هاآرتص درست بود. این روزنامه در آن گزارش نوشته بود: انتصاب فیدان به سمت ریاست سازمان اطلاعات ترکیه دو نگرانی را در میان سازمان های اطلاعاتی اسراییل ایجاد کرده است. نخستین نگرانی این است که این انتصاب ممکن است به تداوم تبادل اطلاعات و همکاری‎های اطلاعاتی بین سازمان های اطلاعاتی ترکیه و اسراییل  صدمه بزند و دومین نگرانی در این است که پس از انتصاب فیدان سازمان اطلاعاتی اسراییل ممکن است از ترس اینکه اطلاعات آنها به دست کشورها یا سازمان های دشمن اسراییل نرسد در انتقال اطلاعات مهم به طرف ترک، محدودیت های جدیدی وضع کنند.

ترکیه و اسراییل پس از جدال لفظی شدید اردوغان با شیمون پرز رییس جمهور اسراییل در اجلاس سال گذشته داووس سوییس ( بر سر انتقادات شدید اردوغان از جنایات ارتش اسراییل در جنگ ۲۲ روزه غزه) روابط سردی داشته اند و پس از این واقعه دو حادثه دیگر روی داد که همچون بنزین بر آتش گداخته در روابط دو طرف پاشیده شد.

حادثه اول توهین معاون وزیر خارجه اسراییل به سفیر ترکیه در اسراییل بود و حادثه دوم حمله کماندوهای اسراییلی به کشتی امداد رسانی به غزه بود که طی آن ۹ فعال صلح ترک کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.

ترکیه پس از این حادثه از اسراییل خواسته است تا از آنکارا عذر خواهی کند ، اما مقامات تل آویو تاکنون از این کار سرباز زده اند. رییس جمهوری ترکیه پس از این حادثه طی اظهار نظری اعلام کرد که روابط آنکارا- تل آویو پس از این حادثه هیچگاه به گرمی گذشته خود باز نخواهد گشت. ترکیه یکی از اصلی ترین متحدان  منطقه ای تل آویو در دهه های گذشته بوده است.

 


اللهم عجل لولیک الفرج

 

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 27th اکتبر 2010 | ۹۳۲بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.