موشک های شهاب ایران همه نقاط ترکیه را در تیر رس دارند و در بحث بازدارندگی نظامی انگیزه ها مطرح نیستند بلکه توانمندی های نظامی دشمنان بالقوه مطرح است.

دولت ترکیه مشغول بررسی طرح استقرار سپر دفاع ضد موشکی ناتو در خاک این کشور است.

به گزارش عصر ایران و به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا شورای امنیت ملی ترکیه روز چهارشنبه ( ۲۷ اکتبر) درباره استقرار رادارهای طرح سپر دفاع ضد موشکی ناتو در خاک ترکیه به بحث و رایزنی خواهد پرداخت.

ترکیه پیش از این و در اجلاس وزرای خارجه و دفاع ناتو در بروکسل اعلام کرده بود که اگر هدف اصلی این سپر موشکی ایران باشد ممکن است از پذیرفتن این طرح در خاک خود خودداری کند.

طرح سپر دفاع ضد موشکی ناتو جایگزین طرح پیشین دولت آمریکا ( دولت جورج دبلیو بوش) برای استقرار سپر دفاع ضد موشکی در خاک لهستان و جمهوری چک است ، که به دلیل مخالفت های شدید روسیه در دولت اوباما مورد بازنگری قرار گرفت و کنار گذاشته شد.

هنوز کشورهای اصلی پذیرنده این سیستم موشکی ناتو به طور کامل نهایی نشده اند اما بنا به گفته دیپلمات های نزدیک به ناتو قرار است سیستم راداری این طرح در ترکیه و نیز موشک های رهگیر در بلغارستان و رومانی مستقر شوند.

ترکیه و ناتو اعلام کرده اند که هنوز بر سر جزییات این طرح در حال رایزنی هستند ، اما ظاهرا مقامات ترک باید نظر نهایی خود را تا اجلاس ماه نوامبر سران ناتو در لیسبون ( حدود یک ماه دیگر) به این سازمان اعلام کنند.

ترکیه شروطی را برای موافقت با استقرار این طرح در خاک خود تعیین کرده است که عمده ترین آنها عبارتند از :

۱- تهدید آمیز نبودن این طرح علیه هیچ یک از همسایگان ترکیه

۲- پوشش دادن همه خاک ترکیه از سوی این طرح

۳- شریک کردن آنکارا در سیستم فرماندهی و کنترل این طرح

۴- عدم درز اطلاعات این سیستم به کشورهای غیر عضو ناتو به ویژه اسراییل

این شروط جزء عمده شرط هایی است که هم اکنون در مذاکره  بین مقامات ترکیه و ناتو مورد بحث و بررسی است.

یک دیپلمات ارشد ترکیه به روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا می گوید :” هنوز ترکیه هیچ تصمیمی درباره استقرار این سیستم در خاک خود نگرفته است . ما هنوز دقیقا نمی دانیم که ترکیب این سیستم چگونه است ، ساختار فرماندهی و کنترل آن چگونه خواهد بود و این طرح چه تهدیداتی را به عنوان هدف اصلی خود معین خواهد کرد و از این روست که مذاکرات مربوط به استقرار این طرح همچنان ادامه دارد”.

“سولی اوزل ” استاد روابط بین الملل دانشگاه بیگلی استانبول درباره این طرح می گوید : ” اگر در این طرح ایران به عنوان دشمن فرضی نباشد از نظر من ترکیه پاسخ مثبتی به استقرار این سیستم در خاک خود خواهد داد . 

” حسین باغچی ” استاد روابط بین الملل در دانشگاه خاورمیانه در آنکارا می گوید که ارتش ترکیه از استقرار این طرح در این کشور استقبال می کند چرا که از نظر او : موشک های شهاب ایران همه نقاط ترکیه را در تیر رس دارند و در بحث بازدارندگی نظامی انگیزه ها مطرح نیستند بلکه توانمندی های نظامی  دشمنان بالقوه مطرح است.

وال استریت ژورنال می نویسد که دیپلمات های ترکیه از این نگرانند که استقرار این سامانه ناتو در خاک ترکیه و در مرز ایران خشم تهران را بر انگیزد. ایرانی که سومین تامین کننده انرژی برای ترکیه است . از سوی دیگر استقرار این سامانه در خاک ترکیه با سیاست خارجی طراحی شده از سوی احمد داوود اوغلو وزیر خارجه این کشور در تضاد است ، چرا که در این سیاست ترکیه به دنیال به صفر رساندن تنش با همسایگان خود است.

از این رو روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا می نویسد که ترکیه در شرایطی قرار گرفته است که باید بین دو گزینه یکی را انتخاب کند : با موافقت با استقرار این طرح به اتحاد دیرپای خود با غرب و ناتو اهمیت بدهد یا اینکه به دنبال دوست تازه خود یعنی ایران باشد.


اللهم عجل لولیک الفرج

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 27th اکتبر 2010 | ۹۰۱بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.