دبیرکل حزب‌الله لبنان از اعمال فشار آمریکا بر دادستان کل دادگاه ترور حریری برای صدور حکم اولیه پیش از ماه دسامبر خبر داد و از مردم و مسئولان لبنانی خواست تا با این کمیته که هتک حرمت‌ را به اوج خود رسانده‌، همکاری نکنند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیشب در یک برنامه زنده تلویزیونی که سخنانش از طریق شبکه المنار و العالم به طور مستقیم پخش شد به افشای دخالت‌های گسترده دادگاه ترور حریری در امور داخلی لبنان پرداخت.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنانش به تجاوزات رژیم صهیونیستی در شهر “ام‌الفحم ” در شمال سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد و با انتقاد شدید از سکوت کشورهای عربی و جامعه بین‌الملل در قبال این جنایت اظهار داشت که این یک حادثه “عادی و گذرا ” نیست.

*** حادثه شهر “ام‌الفحم ” موضوع “عادی و گذرا ” نیست

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اگر چه سخنان امشب من درباره عملکرد و شیوه رفتار کمیته تحقیق بین‌المللی [درباره ترور “رفیق حریری ” نخست‌وزیر فقید لبنان] است اما در ابتدا لازم می‌دانم که به حادثه بزرگی که در شهر “ام‌الفحم ” در شمال فلسطین اشغالی روی داده و به برادران فلسطینی ما تجاوز شده است، اشاره کنم.
سیدحسن نصرالله این جنایت صهیونیست‌ها را امر عادی و گذرا ندانست و افزود: این شیوه کلی دولت “نتانیاهو ” نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است و یک حادثه عادی و گذرا نیست بلکه فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغال شده در سال ۱۹۴۸ میلادی را در حوزه یک خطر شدید قرار می‌دهد که باید همه ملت‌های جهان به آن توجه کنند و مسئولیت این امر و سکوت عربی و بین‌المللی در قبال این [جنایت] را بر عهده بگیرند.
برخی گروه‌های افراطی صهیونیست روز چهارشنبه همزمان با بیستمین سالمرگ به هلاکت رسیدن “مائیر کاهانا ” خاخام سرشناس صهیونیست درخواست برگزاری تظاهرات کرده بودند که دادگاه عالی رژیم صهیونیستی با صدور مجور برگزاری این تظاهرات موافقت کرد. در پی این اقدام تحریک آمیز ساکنان ام الفحم و گروه‌های ملی اسلامی نیز در مکان حاضر شدند که این امر به درگیری شدید بین پلیس رژیم صهیونیستی و تجمع‌کنندگان فلسطینی منجر شد.
نظامیان رژیم صهیونیستی نیز با حضور در مکان تظاهرات به روی فلسطینیان آتش گشودند و برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گازهای اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و باتوم استفاده کردند.
“حنین زعبی ” نماینده عربی کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی نیز در این تظاهرات مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد و برای مداوا به بیمارستان منتقل شد همچنان که ده‌ها جوان فلسطینی نیز در جریان این تظاهرات زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند.

***هرگز در قبال عملکرد کمیته تحقیق ترور حریری سکوت نخواهیم کرد

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه اعضای کمیته تحقیق ترور حریری در حال جمع آوری اطلاعات درباره حزب‌الله هستند تا آن را به اسرائیل منتقل کنند، گفت از این پس هرگز در قبال عملکرد این کمیته سکوت نخواهد کرد.

سیدحسن نصرالله افزود: آنچه که دیروز در ضاحیه روی داد و دو تن از بازپرسان [دادگاه بین‌المللی مسئول بررسی ترور حریری] طی یک بازجویی از یک پزشک متخصص زنان خواستار ارائه پرونده بیماران وی از سال ۲۰۰۳ تا آن روز شدند به اعتقاد من بیانگر این موضوع است که ما به یک مرحله حساس و شدیدا نگران کننده رسیده‌ایم که به آبرو، عزت و شرافت ما مربوط می‌شود و نیازمند موضع‌گیری متفاوت ما است. من اگر واکنشهای خارجی و داخلی درباره این ماجرا را ندیده بودم تمایلی نداشتم درباره این موضوع امروز صحبت کنم اما کار به جایی رسیده‌است که وزارت خارجه آمریکا آنچه که در ضاحیه روی داده است را به شدت محکوم کرده است. گویی چشمهای آمریکا در مقابل آنچه که در فلسطین روی می‌دهد کور است زیرا [در این اعلام محکومیت علیه ضاحیه] حادثه ام‌الفحم نادیده گرفته شده ‌است در حالی که ماجرای ضاحیه کجا و [جنایت] ام‌الفحم کجا؟

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه درباره برخی موضع‌گیری‌های داخلی در قبال ماجرای دیروز ضاحیه و خشم و حمله تعدادی از زنان لبنانی به دو تن از بازرسان دادگاه بین‌المللی تحقیق درباره ترور حریری که مشغول بازجویی از یک پزشک بودند اشاره کرد و گفت: در این جریان یک چیز روشن شد و آن این است که ظاهرا دادگاه لبنان فعالیت خود را از سر گرفته است. واکنش و اقدام دادستان کل که خواستار تحقیق فوری در این‌‌باره شد، بنده را شگفت‌زده کرد زیرا وی سالهاست که در قبال موضوع شاهدان دروغین سکوت کرده است. من تصور کردم که وی برای دفاع از کرامت و عزت ما فورا وارد عمل شده است. اما فضای موجود بیانگر تلاشهای بی‌وقفه آمریکا برای از بین‌بردن تمام تلاشهای سعودی و سوری برای حمایت از امنیت و ثبات لبنان است. چند دقیقه پیش اطلاعاتی به دست من رسید که بیانگر اعمال فشارهای زیاد آمریکا بر دادستان کل ‍[دادگاه حریری] برای صدور حکم اولیه تا قبل از ماه دسامبر است.

وی تصریح کرد: این یک موضوع ساده، گذرا یا تصادفی نیست. پنج دقیقه قبل از سخن من با شما این جریان اتفاق افتاد. ما در حزب‌الله مانند بسیاری از لبنانی‌ها از حجم هتک حرمت‌های بین‌المللی صورت گرفته علیه هر چیزی در لبنان آگاهیم و تا به امشب سکوت کرده‌ایم اما از امشب سکوت نخواهیم کرد.

نصرالله درباره دلیل این سکوت که تا کنون صورت گرفته گفت: ما سکوت کردیم تا کسی نگوید که حزب‌الله می خواهد در روند تحقیقات بین‌المللی و کشف حقیقت مانع‌تراشی کند همچنین برای مراعات امور داخلی کشور تاکنون حرفی نزده‌ایم اما این هتک‌حرمت‌ها همواره بوده است. در این مجال بنده برخی از مواردی که کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی آنها را درخواست کرده بیان خواهم کرد. مثلا این کمیته پرونده‌های دانشگاههای خصوصی در لبنان را درخواست کرده است. [سپس بار دیگر اعلام کرده که] تمام پرونده‌های دانشگاههای رسمی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی را نیز می‌خواهد یعنی پرونده‌های تمام دانشجویان را درخواست کرده است. سپس تمام شرکت‌های مخابراتی در لبنان از جمله شرکت “ام‌تی‌سی “، “آلفا ” یا “اجیرو ” مورد بازجویی و تحقیق قرار گرفتند و این امر بطور دوره‌ای و مستمر تداوم یافت. سپس از اداره گذرنامه سازمان امنیت عمومی، اطلاعات مربوط به اثر انگشت برخی از افراد را درخواست کردند که پس از کشمکش‌های فراوان اطلاعات مربوط به ۸۳۹ نفر در اختیار آنها قرار گرفت. آنگاه اطلاعات مربوط به دی.ان.ای ، اطلاعات جغرافیایی لبنان و هر آنچه به پایگاه های جغرافیایی این کشور مربوط می شد، درخواست شد. پس از آن این کمیته فهرستی از مشترکان شرکت برق را درخواست کرد و در نهایت کار به جایی رسید که هیچ بخشی در لبنان نماند که اطلاعات آن را از سوی این کمیته درخواست نشده باشد.

دبیر‌کل حزب‌الله در ادامه به بردباری و صبر این جنبش در قبال چنین اقداماتی اشاره کرد و گفت: در تمام این مدت برغم اینکه می‌دانستیم دامنه این تحقیقات فراتر از موضوع ترور [حریری] است سکوت کردیم و سخنی بر لب نیاوریدم. با اینکه می‌دانستیم اعضای این کمیته تحقیق در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره حزب‌الله هستند و آنچه که آنها جمع‌آوری می‌کنند به اسرائیل منتقل می‌شود باز سکوت کردم.

وی افزود: ما برای این سکوت کردیم تا کسی نگوید که مانع‌تراشی می‌کنیم و این موضوع حساسیت‌هایی را در کشور ایجاد می‌کرد لذا برای مراعات حال خانواده حریری چیزی نگفتیم اما اکنون کار به جایی رسیده که نمی‌توان تحت عنوان هیچ توجیه سیاسی، داخلی، خارجی یا حفظ کرامت شخصی سکوت کرد. براستی کمیته تحقیق بین‌المللی چه نیازی به پرونده‌های پزشکی زنان دارد؟ چرا از یک پزشک متخصص زنان که همسران و دختران اعضای حزب الله به او مراجعه می کنند، چنین درخواستی می‌شود؟ پزشک زنان از ماموران کمیته تحقیق پرسیده بود که چه تعداد از پرونده‌ها را می خواهند بررسی کنند و متوجه شد که پرونده هفت هزار زن در میان است سپس بدلیل مخالفت‌های پزشک آنها تنها ۱۷ پرونده را بیرون کشیدند. اما سوال اینجاست که حتی اگر موضوع فقط به همان ۱۷ پرونده محدود شود براستی این پرونده‌ها چه ربطی به موضوع مورد بررسی آنها دارد؟

*** مردم لبنان با کمیته تحقیق ترور حریری همکاری نکنند

دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن درخواست از مسئولان و شهروندان لبنانی برای عدم همکاری با کمیته تحقیق بین‌المللی در خصوص ترور رفیق حریری تاکید کرد، حکم اولیه دادگاه از سال ۲۰۰۶ رقم خورده بود.

سید حسن نصرالله با انتقاد شدید از دخالت‌های گسترده کمیته تحقیق ترور حریری در امور داخلی لبنان اظهار داشت: از وزرا، مقامات مسئول، نمایندگان، قضات و شهروندان سوال می‌کنم؛ چه کسی از شما می‌پذیرد که از پرونده پزشکی همسرش یا فرزندش یا خواهرش بی‌خبر باشد؟ چه کسی این موضوع را می‌پذیرد؟ ‌این موضوعی است که نمی‌توان آن را پذیرفت یا آن را تحمل کرد و در برابر آن سکوت نمود. این [توهین] در چارچوب هیچ معیار انسانی و اخلاقی یا ارزش‌های دینی و فرهنگی نمی‌گنجد که بدون کسب اجازه یا موافقت قبلی دست به این اقدام زد و اصلا این امر پذیرفته شده نیست. حتی اگر این موضوع قانونی هم بوده باشد، باز جای بحث دارد. در این میان اگر قوه قضاییه نتواند، از ناموس، جان و آبروی ما حمایت کند، برای حفظ ناموس، آبرو و جانمان به قانون روی خواهیم آورد. این رسوایی و هتک حرمت ما را به اصل ماجرا رهنمون خواهد ساخت و آن این است که تحت عنوان تحقیق و تفحص بین المللی چه اتفاقاتی می‌افتد و چه‌ها انجام می‌شود. آیا باید به این رسوایی و هتک حرمت رضایت دهیم، بی‌شک آنچه اتفاق می‌افتد، هتک حرمت است آیا درست است که اجازه دهیم این هتک حرمت‌ها ادامه یابد؟

سید حسن نصرالله تصریح کرد: حکم اولیه دادگاه از سال ۲۰۰۶ رقم خورده بود و این مطلبی بود که روزنامه “اشپیگل ” و لوفیگارو ” آن را منتشرکردند و در سال ۲۰۰۸ به من ابلاغ شد، تمام تحقیقهای که صورت می‌گیرد، برای سرپوش گذاشتن هر چه بیشتر بر پرونده است، چون آنچه که باید در مورد آن تصمیم گرفته شود، پیشاپیش تصمیم گرفته شده بود، حال آیا درست است که اجازه دهیم این هتک حرمت‌ها ادامه یابد؟ حتی در این میان با پزشکانی تماس گرفتند و از آنها پرونده ده‌ها نفر را خواستند، بی‌شک همه دنیا وقتی از این اقدامات مفتضحانه تحقیقات بین‌المللی با خبر شود، به نفع ما رای خواهد داد، من از تمام مسئولان و شهروندان لبنانی می‌خواهم، این بازپرسان و محققان را تحریم و هرگونه همکاری با آنها را قطع کنند، چون هر آنچه به آنها ارائه می‌شود، بدست اسرائیلی‌ها خواهد افتاد.

وی به صراحت افزود: دیگر هتک حرمت کافی است. اکنون وقت آن فرا رسیده که این هتک حرمت‌ها درباره همه چیز و همه کس که به حد نهایت خود رسیده، پایان یابد. ادامه همکاری با بازپرسان بین‌المللی بر هتک حرمت بیش از پیش کشور و تجاوز و تعدی بیش از پیش بر مقاومت می‌افزاید لذا اکنون از تمام مسئولان و شهروندان می‌خواهم هر آنگونه که وجدان و کرامت و شرف آنها قضاوت می‌کند، با این بازپرسان رفتار کنند. چون به نظر می‌رسد، عرصه بر برخی تنگ شده و برخی از پزشکان و افراد در معرض تهدیدهای هیئت تحقیق بین‌المللی قرار گرفته‌اند و از همه می‌خواهم مسئولیت را برعهده بگیرند. یکی از پزشکان به من تاکید کرد که تمام پرونده‌های برخی از دانشجویان را هیئت تحقیق در اختیار گرفته است.

نوشته شده توسط در تاریخ جمعه, 29th اکتبر 2010 | ۱۰۱۲بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.