مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان این‌که «شاید مأموریت مشایی با اعتراض آقای متکی روبرو شده باشد! و… شاید هم علت دیگری در میان باشد…»، در مورد عزل متکی می‌نویسد «در هر دو حالت، شایسته‌تر آن بود که ریاست محترم جمهوری لااقل تا بازگشت آقای متکی از مأموریت خارج کشور، صدور حکم عزل ایشان را به تأخیر می‌انداختند، تا خدای نخواسته تصور نشود رئیس جمهور محترم تاب کمترین انتقاد به رئیس دفتر خویش را ندارند.»

 

روزنامه کیهان در واکنش به برکناری منوچهر متکی از وزارت امور خارجه بوسیله رئیس‌جمهور،‌ آن را مرتبط با تحرکات رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در عرصه سیاست خارجی دانسته است.

 

به گزارش «فردا»، مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشت روز سه‌شنبه (۲۳ آذر) خود ضمن اشاره به اختیارات رئیس‌جمهور مبنی بر برکناری یک وزیر و انتصاب سرپرست، از نحوه برکناری متکی انتقاد کرده و نوشته «در قانون اساسی نیامده است که رئیس جمهور مکلف است وزیر امور خارجه کابینه خود را دقیقا هنگامی که به عنوان ماموریت رسمی در یک سفر خارجی به سر می‌برد، از وزارت برکنار کند!»

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حالی روز دوشنبه (۲۲ آذر) بوسیله رئیس‌جمهور برکنار شد که در حال ابلاغ پیام احمدی‌نژاد به رئیس‌جمهور سنگال در این کشور بود. علی‌اکبر صالحی، معاون فعلی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به سرپرستی موقت دستگاه دیپلماسی کشور نهاده شده است. در عین حال یکی از سایت‌های حامی دولت با اشاره به اختلاف متکی و احمدی‌نژاد «‌از سه سال قبل»، نوشته «‌انتظار می‌رود فردی با ویژگی‌های شبیه به رئیس‌جمهور» وزیر امور خارجه گردد.

حسین شریعتمداری در سرمقاله خود آورده «‌در هیچ رساله‌ای به رئیس جمهور محترم توصیه نشده است که مثلا؛ «مستحب است وزیر امور خارجه در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) عزل شود و تاخیر در برکناری او تا پایان تاسوعا و عاشورا، کراهت داشته و خلاف احتیاط است!»

این چهره اصول‌گرا معتقد است که برخی جوانب عزل متکی و انتصاب سرپرست جدید، «احتمالا توهم‌آفرین» باشد.

حسین شریعتمداری در سرمقاله خود به عزل متکی به هنگام ماموریت خارجی انتقاد کرده و می‌نویسد «‌کدام ضرورت و مسئله فوری و فوتی در کار بوده است که آقای دکتر احمدی‌نژاد حتی درنگ یک روزه یا چند ساعته برای عزل وزیر خارجه کابینه خویش را هم جایز ندانسته و نه فقط حکم عزل او را صادر کرده است بلکه لازم دیده خبر مربوط به صدور این حکم را بلافاصله در اختیار رسانه‌ها نیز قرار دهد! چرا…؟!»

مدیرمسئول کیهان تاکید کرده «‌در عرف شناخته شده سیاسی، عزل یک وزیر در حال ماموریت – آنهم ماموریت خارجی وزیر خارجه – علاوه بر آن که نشانه بروز ناگهانی اخلال در سیاست خارجی یک کشور تلقی می‌شود، اهانت آشکار به شخصیت وزیر عزل شده نیز هست و این تلقی را – چه بخواهیم و چه نخواهیم- در پی خواهد داشت که یکی از رخدادهای اخیر سیاست خارجی کشور- روی واژه اخیر تاکید می‌شود- رضایت رئیس جمهور را به دنبال نداشته است!»

شریعتمداری، تاکید خود بر عبارت «رخدادهای اخیر» را این‌گونه توجیه می‌کند «چنان‌چه نارضایتی مورد اشاره مربوط به گذشته و چرخه عمومی سیاست خارجی کشور باشد، عزل وزیر خارجه در حال ماموریت خارجی معنی ندارد! بدیهی است که سیاست خارجی کشورمان، چه در عرصه منطقه‌ای، چه بین‌المللی و مخصوصاً در اجلاس چند روز گذشته ژنو ۳ با دستاوردهای بزرگ و خیره کننده‌ای روبرو بوده است، تا آنجا که دشمنان تابلودار نیز توان انکار آن را نداشته‌اند بنابراین از یکسو، علت عزل آقای متکی نمی‌تواند تازه و جدید بوده و طی چند روز اخیر پدید آمده باشد و از سوی دیگر برکناری شتابزده ایشان بی آن که علتی در روزهای اخیر داشته باشد، قابل توجیه و تفسیر نیست»

مدیرمسئول کیهان در ادامه نوشته خود تاکید کرده که احمدی‌نژاد پیش‌تر به دنبال جابجایی متکی بوده که «به عللی از آن منصرف شده است.» آقای شریعتمداری در مورد این دلایل، توضیحی نداده است.

با این وجود وی به انتصاب چند تن از «نزدیکان رئیس‌جمهور» مانند اسفندیار رحیم مشایی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور به سمت نماینده ویژه در برخی حوزه‌های تخصصی دیپلماسی اشاره دارد که اعتراض متکی و تذکر رهبر انقلاب را در پی داشته است.

رئیس‌جمهور در تابستان ۸۹، نمایندگان ویژه‌ای در امور خارومیانه، آسیا، افغانستان و دریای خزر منصوب کرد که با واکنش انتقادآمیز سیاسیون مواجه شد. مرکز پژوهش‌های مجلس آن را «مغایر قانون اساسی» دانست و از «فقدان تجربه و تخصص کافی» آنان انتقاد کرد. در عین حال، رهبر انقلاب نیز بر لزوم پرهیز از موازی‌کاری در دولت بویژه در سیاست خارجی تاکید فرمودند و افزودند وزارت امور خارجه، مسئول هدایت منسجم و برنامه‌ریزی شده سیاست خارجی» است. بعدها، نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور به مشاور رئیس‌جمهور تنزل مقام یافتند.

شریعتمداری با اشاره به این وقایع، سفر اخیر رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور به اردن و دیدار با پادشاه این کشور را مطرح کرده و می‌نویسد «این مأموریت آقای مشایی با جایگاه رسمی وی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور همخوانی چندانی ندارد و به پست و جایگاه «مأمور ویژه» شبیه‌تر است.»

مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان این‌که «شاید این مأموریت با اعتراض آقای متکی روبرو شده باشد! و… شاید هم علت دیگری در میان باشد…»، در مورد عزل متکی می‌نویسد «در هر دو حالت، شایسته‌تر آن بود که ریاست محترم جمهوری لااقل تا بازگشت آقای متکی از مأموریت خارج کشور، صدور حکم عزل ایشان را به تأخیر می‌انداختند، تا خدای نخواسته تصور نشود رئیس جمهور محترم تاب کمترین انتقاد به رئیس دفتر خویش را ندارند.»

 


اللهم عجل لولیک الفرج

 

نوشته شده توسط در تاریخ سه‌شنبه, 14th دسامبر 2010 | ۹۶۷بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.