/گزارشی از سومین روز نمایشگاه کتاب/

صفوف به هم فشرده مردم در مصلای کتاب

خبرگزاری فارس: در سومین روز از برپایی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور بازدیدکنندگان بسیار زیادتر از پیش‌بینی‌ها بود.


به گزارش خبرنگار فارس، به رغم پیش‌بینی‌های دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه که برای تعطیلی روز جمعه اقدامات ویژه‌ای تدارک دیده بودند، استقبال و حضور جمعیت به حدی زیاد بود که عملاً بسیاری از پیش‌بینی‌ها را بر هم زد و خدمات‌رسانی به حاضران در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) را در بسیاری از بخش‌ها با اختلال‌های پی در پی مواجه کرد.
البته در ساعات صبحگاهی روز سوم برپایی نمایشگاه نشانه‌های این حضور گسترده چندان قابل مشاهده نبود، چرا که خیابان‌های اطراف مصلی نسبت به ۲ روز قبل که از برپایی نمایشگاه می‌گذشت خلوت‌تر بود. تعطیلی اداره‌ها و سازمان‌ها و کلاً بسیاری از کسب و کار در روز جمعه را اگر در نظر بگیریم، این امر طبیعی جلوه می‌کند و طبعاً همین موضوع باعث شده بود هر لحظه به تعداد بازدیدکنندگان در محل برگزاری نمایشگاه افزوده شود.
در همان ساعات صبحگاهی و بازگشایی در سالن‌ها می‌شد حدس زد که مدیران برگزاری نمایشگاه و مسئولان و متصدیان غرفه‌ها روز شلوغ و پر کاری را در پیش رو خواهند داشت و همین طور هم شد.
در این روز علاوه بر تقریبا همه بخش های نمایشگاه، محل غرفه های ناشران کودک و نوجوان در ضلع شمالی مصلی بیشتر از بخش های دیگر شلوغ بود.
اکثر خانواده که با استفاده از تعطیلی مدارس در روز جمعه فرصت کرده بود فرزندان کوچک و حتی نوجوان خود را هم به محل برگزاری نمایشگاه بیاورند به محل غرفه ناشران کودک و نوجوان هم مراجعه می کردند و در این وضعیت می‌توان شلوغی فضای این غرفه ها هم را حدس زد که در بسیاری از مواقع آرامش را از خانواده‌ها می‌گرفت، چرا که ترافیک شدید انسانی در مقابل اغلب غرفه‌ها علاوه بر بزرگسالان که تا حدودی می‌توانستند به خاطر فرزندان خود صبوری کنند، حوصله بچه ها را هم سر می برد و در مجموع فضای دلخواهی برای حاضران در آن محیط نبود، اما با این حال، فعالیت های جانبی برخی از ناشران کودک و نوجوان که بخشی از فضای غرفه خود را به ارائه لوازم بازی های فکری اختصاص داده بودند، توجه بچه ها را به خود جلب می کردند و خستگی آن محیط شلوغ را برای لحظه ای هم که شده از یاد بچه ها می برد. بعضی از ناشران کودک و نوجوان هم با برپایی ایستگاه گریم در گوشه ای از غرفه خود لحظات شادی را برای کودکان به وجود می آوردند.
غرفه های ناشران دانشگاهی هم در این روز تا حد زیادی شلوغ بود، ولی با توجه فضاهای خالی که بین اغلب غرفه ها بود این شلوغ زیاد محسوس نبود. باز بودن دو سوی سازه های محل قرار گرفتن غرفه ها هم باعث شده بود این بخش از نمایشگاه از هوای به نسبت مطبوع تری هم برخوردار باشد.
اما هوای فضای داخل شبستان اینگونه نبود و حضور و تردد انبوه جمعیت در بین غرفه های برپا شده در این محل که بسیاری از آن ها از راهروهای به مراتب تنگ تری هم برخوردار بودند، حتی نفس کشیدن برای برخی از بازدیدکنندگان را دشوار می‌کرد. در قسمت در جنوبی شبستان ترافیک انسانی به حدی بود که یک مسیر کوتاه بین دو راهرو در زمانی بیش از حد انتظار افراد طی می‌شد و در برخی موارد سیل جمعیت افراد را به پیش می برد. در چنین شرایطی طبیعی است که خدمات‌رسانی مدیران نمایشگاه و مسئولان و متصدیان غرفه ها هم جوابگو نباشد و هر کسی بعد از مدتی قرار گرفتن در بین جمعیت موٌاج، به دنبال راه خروجی باشد که خود را به هوای آزاد برساند و فعلا از خیر بازدید و خرید کتاب مورد علاقه اش بگذرد تا فرصت مناسب دیگر و شاید در روزهای دیگر و باقی مانده از مدت زمان برگزاری نمایشگاه که طبعا خلوت تر از روز جمعه خواهد بود.
با این حال، سومین روز برپایی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای آن‌های که در این روز تعطیل خود را به محل برگزاری نمایشگاه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) رسانده بودند یک روز خاطره انگیز بود که شیرینی دیدار علاقه‌مندان و مشتاقان کتاب و کتاب‌های مورد علاقه بر احیاناً تلخی نارسایی‌ها می‌ارزید و این دستاورد کمی در یک روز تعطیل نیست.

نوشته شده توسط در تاریخ شنبه, 8th می 2010 | ۱۰۲۳بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.