همه گزینه های مطرح برای وزارت ورزش و جوانان

از سفیر ایران در افغانستان تا سردار رویانیان همه در لیست انتظار

یک عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به تایید وزارتخانه ورزش و جوانان از سوی شورای نگهبان تاکید کرد: رییس جمهور ۲۳ روز فرصت دارد تا سرپرست این وزارتخانه را منصوب کند. 

به گزارش جهان، به گفته دهقان پس از تشکیل وزارتخانه جدید رییس جمهور موظف است حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون، وزیر را به مجلس معرفی کند. رییس جمهور در مجموع ۲۳ روز فرصت دارد تا سرپرست این وزارتخانه را معرفی کند. 

این مهلت قانونی برای رییس جمهور در حالی اعلام می شود که هنوز رایزنی ها برای انتخاب گزینه نهایی جهت وزارتخانه ورزش و جوانان ادامه دارد. 

وزارت ورزش و جوانان در حالی در مجلس تصویب شد که دولت مخالفت جدی خود را با آن اعلام کرده بود.

جدی ترین واکنش در این خصوص از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور صورت گرفته بود.او در گفت و گویی اظهار داشت: آنچه در مجلس تصویب شد ، راه و مسیر قانونی خود را طی می کند و دولت به قانون عمل خواهد کرد اما در این زمینه با دولت مشورت لازم نشد.

وی با اشاره به حضور رییس جمهور و هفت نفر از وزرا در شورای عالی ورزش گفت : به نظر ما صلاح در این بود که با همین سازمان های موجود کار را ادامه می دادیم ضمن اینکه سازمان ملی جوانان با امور ورزش سنخیتی ندارد که در هم ادغام شوند.

رحیمی ، ایجاد بار مالی اضافه برای دولت را از پیامدهای تشکیل وزارت ورزش و جوانان دانست وبا اشاره به ضرورت قانونی کوچک شدن دولت گفت: در قانون برنامه گفته شده که دولت به کوچک کردن خود اهتمام بورزد و وزارتخانه هایش را از ۲۱ به ۱۷ کاهش دهد. 

عدم کارشناسی بودن تشکیل وزارت ورزش و جوانان در حالی از سوی دولت مطرح شد که نمایندگان مجلس هدف اصلی از تشکیل این وزارت خانه را پاسخگوکردن متولیان امور ورزش و جوانان کشور اعلام کردند،چرا که مجلس نتوانسته نظارتی بر عملکرد معاونان رییس جمهور در سازمانهای تربیت بدنی و جوانان داشته باشد.

با این همه و علیرغم همه اختلافات و در حالی که دولت امید داشت شورای نگهبان آنرا تایید نکند، این مصوبه به تایید نهایی شورای نگهبان رسید و زمزمه ها برای انتخاب وزیر ورزش و جوانان آغاز شد.

از سویی علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی به عنوان یکی از گزینه ها مطرح شده که ظاهرا مجلس نگاه خوبی به این گزینه ندارد. چرا که برخی ناکارآمدی‌های او و اظهاراتش درباره مجلسیان در زمان تصویب تشکیل وزارت ورزش و جوانان سبب گلایه‌هایی در بهارستان شده که رای اعتماد به او را در تردید قرار می‌دهد. 

البته سعیدلو موافقانی همچون امیدواررضایی دارد.رضایی در تشریح دلایل موافقت خود با سعیدلو می گوید: «فکر می کنم با توجه به اینکه وزارتخانه جدید نیاز به طراحی زیرساخت ها دارد و نیاز به مدیری که بتواند این تشکیلات را ساماندهی کند، بهترین گزینه برای اداره چنین وزارتخانه ای مدیری مثل علی سعیدلو است که هم سوابق اجرایی دارد و هم در روزهاو ماه های اخیر نشان داده برای ورزش خوش یمن است و هم در گوانگژو و هم در فوتبال نتایجی فراتر از انتظار برای ورزش ثبت شده. ما در بدنه دولت نیستیم اما امیدواریم که دولت به ایشان اعتماد کند و حداقل به عنوان سرپرست، امور به سعیدلو سپرده شود و او هم بپذیرد که این وزارتخانه که متشکل از دو معاونت مهم است را اداره کند.»

نام دیگری که این روزها بر سر زبان ها افتاده و گفته می شود از سوی نزدیکان رئیس جمهور حمایت می شود فدا حسین مالکی است . سفیر فعلی ایران در افغانستان که سابقه فعالیت در ستاد مبارزه با مواد مخدر و هیات مدیره باشگاه پرسپولیس را دارد. 

فداحسین مالکی سال‌ها در بدنه ورزش در نقش مدیر کل و سایر پست‌های ورزشی حضور داشته اما از ۴ سال پیش به ناگاه با ورزش خداحافظی کرد و به عنوان سفیر در افغانستان مستقر شد. حال پس از ۴ سال بار دیگر نام او به عنوان گزینه احتمالی تصدی وزارتخانه ورزش و جوانان مطرح می‌شود. 

محمد دادکان دیگر گزینه مطرح برای تصدی وزارت ورزش و جوانان است، دادکان اگرچه از حمایت‌های مشایی هم برخوردار است اما موضع تند او علیه فدراسیون فوتبال شاید کمی کار را برایش سخت کند.

حبیب کاشانی که یکی از اعضای اصلی ستاد محمود احمدی‌ن‍ژاد در سال ۸۴ بوده نیز نامش در لیست گزینه های احتمالی دیده شده است.کاشانی عضو شورای شهر و سرپرست فعلی باشگاه پرسپولیس است و سابقه ای در ورزش کشور دارد.
 
البته از محمد علی آبادی رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی و رئیس فعلی کمیته ملی المپیک به عنوان یکی دیگر از گزینه ها نام برده می شود که شانس بالایی برای این سمت ندارد. 

برخی نیز از امیدوار رضایی به عنوان یکی از گزینه ها یاد می کنند که به گفته آگاهان رضایی به دلیل مواضع سیاسی اش هیچگاه به مصدر این وزارتخانه راه نخواهد یافت.

مهدی هاشمی، رویانیان، زریبافان، بذرپاش و حمید سجادی، معاون سازمان تربیت بدنی نیز جایی برای خودشان در شنیده ها باز کرده اند. 

مهدی هاشمی حضور چندماهه‌اش در وزارت کشور مقبول دولت و مجلس نیفتاد و او را راهی وزارت راه کرد. حضورش در کنار بهبهانی و تاثیرگذاری بسیارش در تغییرات این وزارتخانه، این شائبه را ایجاد کرد که او وزیر راه آینده است که با برکناری هاشمی توسط بهبهانی این پیش‌بینی‌ها محقق نشد. در دورانی نیز نام او به عنوان کاندیدای وزارت رفاه شنیده شد که حضور چهره‌ای قدرتمند چون محصولی راه را بر گمانه‌زنی‌ها بست و هاشمی را حاشیه‌نشین کرد. 

نام مهدی هاشمی در حالی به عنوان گزینه های پیشنهادی وزیز ورزش و جوانان مطرح شده که خود یکی از مخلفان جدی تشکیل این وزارتخانه بود.

هاشمی در گفتگویی تاکید کرده است:این طرح در وضع موجود مشکلات متعددی را برای ورزش کشور بوجود خواهد آورد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگرانی‌هایی در خصوص نحوه نظارت و پاسخگویی مسوولان ورزش کشور دارند که بخشی از این دغدغه‌ها بجا است اما باید مشکلات را برطرف کرد.

با این همه ، باید دید رییس جمهور طی روزهای آینده کدام یک از گزینه های یادشده را برای وزارت تازه تاسیس ورزش و جوانان انتخاب خواهد کرد.

 

 

نوشته شده توسط در تاریخ سه‌شنبه, 25th ژانویه 2011 | ۱۱۴۲بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.