در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال؛

اسد: عصر جدید با انقلاب ایران آغاز شد و مصر بخشی از آن است

 

به گزارش فارس، “بشار اسد ” رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال ” تأکید کرد که تظاهرات “مصر “، “تونس ” و “یمن ” ورود به “عصر جدیدی ” در خاورمیانه است و حاکمان عرب باید اقدامات بیشتری را برای هماهنگ شدن با خواسته‌های اقتصادی و سیاسی مردمان خود انجام دهند.

*نمی‌توان در خصوص تحولات بی‌طرف باشیم

رئیس‌جمهوری سوریه در خصوص تحولات مصر، الجزایر و اردن و تأثیرات آن بر سوریه خطاب به خبرنگار وال استریت ژورنال گفت: ما خارج از بحث تونس و مصر هستیم، ما اهل تونس یا مصر نیستیم زیرا ما نمی‌توانیم در خصوص این موضوع بی‌طرف باشیم مخصوصا آنکه وضعیت هنوز در این کشورها مبهم است و واضح نیست. وضعیت هنوز آرام نشده است. به همین خاطر هرآنچه که شما در این دوران درباره این کشورها می‌خوانید و می‌شنوید، خیلی واقع‌گرایانه و دقیق و بی‌طرفانه نیست.

*اعتراضات نمایانگر خشم مردم است

وی ادامه داد: اما من ‌می‌توانم به جای صحبت درباره تونس یا مصر درباره منطقه به طور کلی صحبت کنم زیرا ما در یک منطقه قرار داریم. ما مثل کشورهای تونس و مصر نیستیم اما اشتراکات زیادی داریم بنابراین فکر می‌کنم که این مسئله اعتراضات به ناامیدی برمی‌گردد. هرزمان که شورشی صورت می‌گیرد، نمایانگر آن است که شما خشمگین هستید اما این خشم از ناامیدی تغذیه می‌شود. ناامیدی دو عامل درونی و بیرونی دارد. عامل درونی همان چیزی است که ما بعنوان کشورها و مقامات یک کشور مقصر هستیم و عامل بیرونی آن چیزی است که شما بعنوان قدرت‌های بزرگ یا هرآنچه که شما در جامعه بین‌الملل غرب آن را می‌نامید، مقصر آن هستید.

*۲۰ سال از آغاز روند صلح گذشته و دستاوردی نداشته است

رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد: در خصوص عامل داخلی، اعتراضات شامل درخواست برای تغییر است، تغییر جامعه و ما بعنوان یک کشور و نهاد باید با این تغییرات هماهنگ باشیم. شما باید خود را مطابق با جامعه به روز کنید. تا امروز شما امیدها و جنگ‌های جدیدی داشتید. شما افراد زیادی دارید که بدون داشتن شغل به بازار کار می‌آیند و جنگ‌های جدیدی را مشاهده کرده‌اید که ناامیدی به وجود می‌آورد بنابراین یکی از مشکلات به مسائل داخلی و دیگر خارجی باز‌می‌گردد. در خصوص مسائل داخلی، تغییرات باید سیاسی، اقتصادی و در خصوص نحوه اداره حکومت باشد. تغییراتی وجود دارد که ما به آنها نیاز داریم.

از نظر خارجی، هم‌اکنون ۲۰ سال از آغاز فرایند صلح در سال ۱۹۹۱ می‌گذرد. دستاورد آن، چه بوده است؟ شیوه ساده برای پاسخ به این سوال ساده این است که آیا اوضاع بهتر شده یا بدتر؟ ما برای مثال می‌توانیم بگوییم ۵ درصد اوضاع بهتر از قبل شده است اما به صراحت می‌توانم بگویم که اوضاع بدتر از قبل شده است و این دلیلی است که ناامیدی بیشتری به وجود آمده است و این نتیجه نهایی است.

*دموکراسی یعنی داخل کردن مردم در تصمیم‌گیری‌ها

مشکل غرب این است که با اصلاحات سیاسی آغاز می‌کنند که به سمت دموکراسی پیش می‌رود. اگه شما می خواهید به سمت دموکراسی حرکت کنید باید مردم را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل دهید نه اینکه دموکراسی ایجاد کنید. دموکراسی فردی نیست بلکه برای کل جامعه است. باید با مذاکره آغاز کرد.

بشار اسد تصریح کرد که حاکمیت سوریه تا حد بسیار زیادی به عقاید مردم خود نزدیک است و نارضایتی علیه دولت سوریه وجود ندارد و نیازی به تغییر سیاست‌ها در سوریه وجود ندارد.
وی تصریح کرد: زمانی‌که میان سیاست دولت و عقاید مردم هماهنگی وجود نداشته باشد، اختلالاتی به وجود می ‌آید.

*عصر جدید با انقلاب ایران آغاز شده است

اسد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با قدرت‌های جدیدی چون ترکیه و سوریه، ما به سمت عصر جدیدی در حرکت هستیم، گفت: این یک عصر جدید است این عصر جدید با انقلاب ایران آغاز شد این مشکل ما است که ما همیشه این مسئله را فراموش می‌کنیم. ما به یاد نمی سپاریم. ما فراموش کردیم که در انقلاب ایران در سال ۵۷ چه رخ داد زیرا مشابه آن تاکنون رخ نداده است اما هم‌اکنون همان عصر است این یک انقلاب علیه هر آنکسی است که می‌خواهد با عقاید مردم مخالفت کند.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 31st ژانویه 2011 | ۱۰۳۶بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.