اگرچه هنوز چند ماه تا انتخابات مجلس نهم باقی مانده است، اما ضرورت رسیدن به وحدت و ارائه لیست واحد در این انتخابات، از جمله بایدهایی است که در جبهه متحد اصولگرایان با محووریت جامعتین دنبال می​شود.

تاکید بر ضرورت وحدت و پرهیز از سهم خواهی در مواضع اصولگرایان + جدول

به گزارش خبرآنلاین، آیت​الله مهدوی​کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در تحلیل از وحدت میان اصولگرایان در نشستی که پنج​شنبه دو هفته پیش برگزار شد، گفت: مقصود از وحدت آن نیست که همه گروه‌ها، یک فکر واحد داشته باشند. این مسأله اصلاً شدنی نیست. معنای وحدت از نظر ما اینست که در این محدوده با حفظ اصول و احکام شرع، پس از شنیدن نظرات و سلایق، جمع بندی کنیم و به یک نظر جمعی برسیم. معنای وحدت در میان مسلمانان یا گروه ها نیز همین است. تدوین اصول در منشور اصولگرایی که مورد قبول اغلب برادران اصولگرا قرارگرفت، نیز با همین هدف انجام شد. البته در مقام تطبیق یا مصادیق ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد، که با گفتگو قابل حل است.

اگرچه به زعم محمدرضا باهنر نیز وحدت صد در صدی امکان​پذیر نیست اما می​توان اجماعی حداکثری یافت تا یک لیست اصلی منتشر شود. نه تنها وی بلکه دیگر اصولگرایانی که احتمال ارائه بیش از یک لیست را محتمل می​دانند، تاکید دارند که چون لیست اصلی رای آور است، بهتر است همه​گان بر مدار جامعتین در جبهه متحد اصولگرایی وحدت کنند.

اگر ساز ناکوک جبهه پایداری را در نظر نگیریم، دیگر اصولگرایان به یک وحدت نسبی حول محوریت جامعتین دست یافته​اند. این وحدت اصولگرایان که تحت عنوان گروه ۸+۷ در حال پیگیری است دو مشخصه اساسی دارد: نخست وحدت بر محور روحانیت و دوم پرهیز از سهم خواهی گروه های اصولگرا

این عناوین در سخنان هفته​های اخیر سیاسیون شاخص اصولگرا هم مطرح بوده است که گزیده​ای از آن​ها را در جدول زیر می​خوانید:

نام

عنوان

اظهار نظر

منبع

آیت​الله مهدوی​کنی

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز

مقصود از وحدت آن نیست که همه گروه‌ها، یک فکر واحد داشته باشند. این مسأله اصلاً شدنی نیست. معنای وحدت از نظر ما اینست که در این محدوده با حفظ اصول و احکام شرع، پس از شنیدن نظرات و سلایق، جمع بندی کنیم و به یک نظر جمعی برسیم./ اگر ما از این نمایندگی تفسیر گروهی انجام دهیم، ممکن است بحث سهم خواهی مطرح شود که درست هم نیست. ما در این جمع، گروه گرا نیستیم، بلکه اصولگرا هستیم. هدف ما از گردهم آیی رسیدن به همان فکر جمعی است. نه اینکه به دنبال افزایش نفوذ خود و کاهش نفوذ دیگران باشیم. اگر اینگونه فکر کنیم، اصلاً اصولگرا نیستیم.

خبر آنلاین

علی لاریجانی

رییس فراکسیون اصولگرایان

اینگونه کشمکش‌های سیاسی(دعوای سیاسی بین گروه‌های ۷+۸ یا ۶+۷) سهم خواهی در انتخابات است. اینکه امروز بر سر این دعوا کنیم که سهم من یا دیگران در انتخابات چه می‌شود، نباید به عنوان مسئله اصلی کشور مطرح باشد و ما نباید دنبال سهم خواهی در انتخابات باشیم.

خبر آنلاین

غلامعلی حداد عادل

عضو کمیته نظارت و داوری اصولگرایان

ما با استفاده از تجربه ۵+۶ گروه ۷+۸ را ایجاد کردیم، یک حسن این ساز و کار اتصال به روحانیت، مرجعیت و ولایت است./ اصولگرایان راهی جز وحدت ندارند» اگر وحدت داشته باشیم و خدا نیز کمک کند مردم در انتخابات سرگردان نمی‌شوند و رای‌ها نیز شکسته نخواهد شد. باید در انتخابات آینده رفیق‌بازی را کنار گذاشته و به بهترین‌ها رای دهیم. داشتن تعصباتی همچون به دست گرفتن اکثریت مجلس در دست جناح مطلوب خود باعث می‌شود که رای‌ها شکسته شده و حتی مجلس نیز همچون مجلس ششم ایجاد شود و اصولگرایان در اقلیت بمانند.

ایسنا

معتقدم وحدت در میان جریان اصولگرا انجام خواهد شد و جبهه پایداری نیز به سازوکار جبهه متحد اصولگرایان پایبند خواهد ماند .

مهر

علی اکبر ولایتی

عضو کمیته سه نفره اصولگرایان

تشکیل گروه ۸+۷ نشان از احساس تکلیف شرعی در مقابل مخاطراتی است که از نبود اتحاد حاصل می شود و اگر اینچنین نبود هیچگاه جامعتین حضور نمی یافتند/ آیت الله مهدوی کنی پرچم وحدت اصولگرایان را در دست گرفته و آیت الله یزدی نیز از این تشکل حمایت کرده است.

ایرنا

محمد رضا باهنر

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین

حالت خوف و رجایی در بین اصولگرایان وجود دارد، اصولگرایان از صدای تفرقه نگران هستند، از طرف دیگر شاهد همت بالای جامعتین در راستای ایجاد وحدت در جریان اصولگرایان هستند. همتی که شاید بتوان گفت در طول ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده و کار بزرگی است.

ایسنا

از دوم خرداد ۷۶ به این طرف این وحدت صورت گرفته میان اصولگرایان بی‌سابقه بوده است. بنابراین امیدواریم برکات آن را شاهد باشیم و دغدغه‌ها کاهش یابد.

فارس

عباس کعبی

عضو کمیته داوری جبهه متحد اصولگرایان

نمایندگان جبهه پایداری نظرات و اشکالات مد نظر خود را به اعضای کمیته داوری اعلام کردند/ به هیچ عنوان بحث سهم خواهی در جبهه متحد اصولگرایی مطرح نیست. لذا از همه اصولگرایان می‌خواهیم از هر اقدامی که موجب التهاب رسانه‌ای می‌شوند، پرهیز کنند.

فارس

حسین ابراهیمی

عضو جامعه روحانیت مبارز

من معتقدم اعضای جبهه پایداری باید با آیت‌الله مهدوی کنی مذاکره کنند و نظرات ایشان را مورد توجه قرار دهند چرا که ایشان یک شخصیت دلسوز و علاقمند به نظام هستند که تجربیات خوبی دارند، لذا من توصیه می‌کنم این افراد به نحوی با ایشان کنار بیایند، به جامعتین و جریان ۷+۸ ملحق شوند و جبهه اصولگرایی را تقویت کنند.

ایسنا

حمید رضا کاتوزیان

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس

اکثر اصولگرایان در شرایط حاضر دیگر علاقه ای ندارند دولت را در انتخابات مجلس به بازی بگیرند. اظهارات برخی از چهره های اصولگرا نشان می دهد که این گمانه زنی خیلی هم دور از واقعیت نیست. اما بخشی از طرفداران دولت و جریانی که اخیراً مطرود اعلام شده بصورت لایه هایی پنهان و با نامهایی جدید بصورت جریانی نوظهور مشغول فعالیت و تحمیل خود به تصمیم گیرندگان اصولگرا هستند.

خبرآنلاین

محمد نبی حبیبی

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی

موتلفه مصوبات ۷+۸ را اجرا می کند زیرا اعتقاد دارد مصلحت همه اصولگرایان تبعیت کامل از تصمیمات هسته مرکزی است.

ایرنا

سازوکار ۸+۷ یک سازوکار تقسیم قدرت بین اصولگرایان نیست. این سازوکار یک گمانه‌زنی برای رسیدن به یک مجلس مطلوب و متناسب با مطالبات مردم و رهبری است. این سازوکار دنبال شایسته‌گزینی است و می‌خواهد نیازهای مجلس نهم را رصد کند و متناسب با آن نمایندگانی که می‌توانند این نیازها را برطرف نمایند به مردم معرفی کنند.

ایسنا

سید کمال سجادی

سخنگوی جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری

همه در تلاش‌ هستند تا کمیته ۷+۸ اکثریت اصولگراها را نمایندگی کند/ اگر سایر گروه‌های اصولگرا انتقاداتی به کمیته ۱۵ نفره دارند می‌توانند انتقادات خود را منتقل کنند.

فارس

زهره الهیان

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه تصمیمات جبهه متحد اصولگرایان، مورد پذیرش تمامی اصولگرایان است، گفت که ناکامی توطئه‌های جریان فتنه و انحرافی در گرو وحدت اصولگرایان ذیل۷+۸ است.

فارس

علیرضا جوانمردی

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین

فضای فعالیت طیف‌های مختلف اصولگرایی در کمیته ۷+۸ فراهم است و با اتفاق نظر گروه‌های اصولگرا زمینه برای مطرح کردن سلایق مختلف فراهم است./ الگوی ۷+۸ که در آن احزاب و گروه‌های اصولگرا نماینده دارند، اقدامی مهم است.

فارس

محسن کوهکن

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس

هر کسی که با مبانی اصولگرایی آشنا بوده و انسانی آگاه به مسائل روز است، حتماً باید از کمیته ۸+۷ حمایت و با این کمیته همراهی کند چرا که کمیته ۱۵ نفره بستر مناسبی برای تحقق وحدت اصولگرایی است.

فارس

احمد نجابت

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران

خوشبختانه با تشکیل کمیته ۸+۷ مسیر وحدت در جریان اصولگرایی به خوبی پیش می رود به طوری که بیش از ۸۰ درصد از طیف اصولگرا در این کمیته دیده می شوند، ضمن آنکه جبهه پایداری نیز که این روزها انتقادها را برانگیخته است، به هیچ وجه قصد جدایی از کمیته واحد اصولگرایان را ندارد.

مهر

مجتبی شاکری‌

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

با توجه به اینکه کمیته وحدت دارای اشخاص حقیقی و حقوقی است، می‌تواند مجموعه اصولگرایان را نمایندگی کند، از این‌رو کمیته ۱۵ نفره جمع قابل قبولی برای اصولگرایان محسوب می‌شود.

فارس

محمد حسین فرهنگی

عضو هیات رئیسه مجلس

اگر محوریتی در تهران شکل می گیرد، باید  وحدت را در عین پذیرش تنوع و تکثر موجود در میان اصولگرایان بپذیرد و الا به نتیجه نمی رسد./ یت الله مهدوی کنی از شخصیت های ارزشمند و محترم در میان اصولگرایان هستند و حرکت ایشان مورد حمایت مجلس است.

خبرآنلاین

قاسم روانبخش

عضوجبهه پایداری

وحدت در شرایط کنونی میسر است، اما با احزاب و گروه‌هایی که نظام، قانون اساسی، امام(ره)، انقلاب و ارزش‌های متعالی اسلام را قبول داشته و نسبت به ولی فقیه اطاعت‌پذیر باشند./ ما می‌توانیم با سایر اصولگرایان وحدت داشته باشیم و اگر وجود خطر بزرگتری را احساس کنیم این وحدت شکل خواهد گرفت، اما این به معنای یکی شدن با آن‌ها نیست. تا به حال جبهه پایداری به دو جلسه کمیته ۷+۸ دعوت شده است که شرکت نکرده‌ایم؛ چرا که ابهاماتی وجود دارد.

ایسنا

 

 

منبع : خبر آنلاین

نوشته شده توسط در تاریخ سه‌شنبه, 16th آگوست 2011 | ۱۰۶۹بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.