در گفت و گو با فارس اعلام شد:

پیشنهاد علی زاکانی برای عفو نادمان حوادث پس از انتخابات

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران گفت: طی ماه های اخیر نامه‌هایی از برخی زندانیان حوادث پس از انتخابات و خانواده‌های ایشان دریافت کرده‌ایم که زندانیان در این نامه ها از اقدامات خود ابراز ندامت و پشیمانی کرده اند.


علی زاکانی در گفت وگو با خبرگزاری فارس افزود: برخی از خانواده‌های زندانیان نادم به ما اعلام کرده‌اند که در جریان حوادث و فتنه های پس از انتخابات، فریب برخی سران فتنه را که مدعی بودند در داخل و چارچوب نظام فعالیت می کنند را خورده‌اند و در حالی که اینک ما هزینه داده و به زندان رفته‌ایم و آنها آزادانه برای خود می‌گردند و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.
دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تاکید کرد: این خانواده‌ها می‌گویند؛ فرزندان ما نظام جمهوری اسلامی را کاملا قبول دارند و فریب خورده‌اند و هرگز قصد براندازی نداشته‌اند و و کاملا به اشتباهات خود در حوادث چند ماه گذشته پی برده‌اند. ما این درخواست‌ها را به دستگاه قضایی منعکس کرده‌ایم و دستگاه قضایی نیز از مدت‌ها پیش قول داده موضوع را بررسی و درباره عفو این افراد تصمیم‌گیری کند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در آستانه ولادت حضرت زهرا (س) قرار داریم بهترین زمان برای بررسی و اعلام نظر قوه قضاییه و در صورت امکان درخواست عفو برخی متهمان و مجرمان حوادث پس از انتخابات که توبه آنها احراز شده،همین زمان است.
علی زاکانی تاکید کرد: کسانی که محارب، ضد انقلاب و برانداز هستند و دستشان تا مرفق در خون مردم و بسیجیان بی‌گناه فرو رفته است، مثل عوامل گروهک‌های ضد انقلاب و تروریستی، منافقین، پژاک، تندر و … این‌ها باید با اشد مجازات روبرو شوند.
وی یادآور شد: خانواده‌های برخی از زندانیان در تماس‌های مکرر با نمایندگان مجلس و دستگاه قضایی و سایر مقام‌های کشور خواستار آزادی زندانی خود هستند که اگر ابراز ندامت و توبه آنها احراز شود، طبیعی است که دستگاه‌های امنیتی و قضایی موضوع را بررسی و در این مورد اتخاذ تصمیم می کنند.خصوصا که این خانواده‌ها قبول دارند فرزند یا عضو خانواده‌شان مرتکب جرم شده اما اینک شدیدا نادم و پشیمان است. وی تاکید کرد: البته کسانی که روی مواضع ضد انقلابی و براندازانه ایستاده‌اند و هنوز پیوند خود را با دشمن خارجی قطع نکرده‌اند صلاحیت هیچ گونه عفوی را در نظام اسلامی ندارند.
دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی نظامی کاملا مقتدر است و همانگونه که جهانیان دیدند علی‌رغم سرمایه‌گذاری سنگین مالی و تبلیغاتی آمریکا، انگلیس رژیم صهیونیستی و دشمنان داخلی برای تحمیل یک کودتای مخملی، این نظام توانست به خوبی بحران را مهار و آرامش را در کشور مستقر کند. در نتیجه بسیاری از مجرمان و متهمان این حوادث تعیین تکلیف و مجازات شدند. البته در این نظام آنجا که باید برخورد شود، برخورد قاطع صورت می‌گیرد و آنجا هم که باید رحمت و رأفت نظام نشان داده شود، همین‌گونه عمل خواهد شد.
وی یادآور شد: اصولا باید بین کسانی که عالمانه و عامدانه در این حوادث نقش داشتند و کسانی که با برداشت‌های سطحی و تبلیغات دروغین سران فتنه وارد این حوادث شدند و چوب سران فتنه را خوردند، فرق قائل شد. نمی‌توان با عناصر فریب‌خورده و سطحی همانگونه برخورد کرد و همان مجازات را در نظر گرفت که برای سران فتنه و براندازان و ضد انقلاب و کانون فتنه مرتبط با خارج در نظر گرفته می شود.
علی زاکانی گفت: همه این‌ها را نباید یکسان دید. البته چنانچه فردی مشمول رأفت نظام اسلامی شد و عفو گردید، دست نظام مقتدر جمهوری اسلامی بسته نیست تا در صورت ارتکاب مجدد وی به تخلف، مجددا با وی برخورد نشود.
وی اظهار داشت: قطعا این عفو نباید شامل زندانیانی شود که پشیمانی و توبه آنها احراز نشده است یا اینکه در اغتشاشات خیابانی و موارد امنیتی شرکت مؤثری داشته‌اند. کسانی که عفو می‌شوند نباید جزء جریان معاند و ضد انقلاب باشند. کسانی که پس از دستگیری لجاجت و عناد ورزیده‌اند و هیچ گونه همکاری با دستگاه‌های انتظامی و امنیتی نداشته‌اند و بر مواضع خصمانه خود پای فشردند، شایسته هیچ گونه عفوی نیستند. بالاخره برخی از افراد خود اصرار داشته و دارند که از کشتی نجات نظام پیاده شوند.
وی یادآور شد: همچنین مجرمانی که جرمشان مربوط به اشخاص و حق‌الناس است، ابتدا بایستی رضایت مردم را جلب کنند و به سادگی نمی‌توان چنین افرادی را عفو کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در پایان گفت: پاسخ ما به درخواست خانواده‌های زندانیان نادم این است که درخواست عفو زندانی خود را به کمیسیون مربوطه در قوه قضائیه ارسال کنند و این کمیته با دریافت نظرات دستگاه‌های امنیتی و کارشناسان ذی‌ربط زندانی اگر زندانی را مستحق عفو دیدند پیشنهاد عفو را با ریاست محترم قوه قضائیه را مطرح کنند.

نوشته شده توسط در تاریخ یکشنبه, 30th می 2010 | ۸۹۲بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.