تمام وقتتان را  صرف  فراگیری  علم  و دانش کنید هرگز  بی‌وضو  نباشید  تا  آنجا   که  ممکن  است نمازتان را اول وقت بخوانید ورزش را در حدّ ضرورت قرار بدهید نه بیش از آن

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیداری کوتاه با جمعی از نوجوانان دانش آموز نخبه سبزواری فرمودند:
وجود مبارک امام حسن، امام دوم ،ما فرزندان خودش و فرزندان برادر خودش را جمع کرد فرمود فرزندان من! عزیزان من! شما الآن کوچکید در آینده بزرگ خواهید بود و مسئول کشور خواهید شد و جامعه اسلامی به شما سپرده می‌شود.

ایشان ادامه دادند:شما همیشه کوچک نیستید و وقتی بزرگ شدید تنها بزرگ سنّی نیستید بزرگ علمی خواهید بود لذا هم رشد سنّی دارید هم رشد علمی, وقتی رشد علمی داشتید مسئول یک منطقه‌اید مسئول یک شهرید

آیت الله جوادی آملی با اشاره به متن حدیث امام حسن در جمع فرزندان خودش و فرزندان برادر خودش تصریح کردند:امام حسن (ع) فرمودند:«إنّکم صغار قومٍ یوشک أن یکونوا کبار قومٍ آخرین» پس«فتعلّموا العلم» الآن که فرصت دارید خدا به شما استعداد داد موقعیت خوب داد بکوشید که تمام وقتتان را صرف فراگیری علم و دانش کنید هر روز به فکر بازی نباشید مگر برای رفع خستگی.

مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کردند:انسان بازیگر و بازیگوش بعد از چند مدت از کار می‌افتد نتیجه‌ای ندارد و اما انسان خردمدار, محصّل, دانشجو, پژوهنده پربرکت است عمرش با برکت همراه است هم خودش بهره می‌برد هم به دیگران بهره می‌دهد

علامه جوادی آملی درادامه افزودند:امام حسن (ع) بعد فرمود اگر کسی حافظه‌اش ضعیف است و نمی‌تواند مطالب را کاملاً در حافظه نگه بدارد آنچه را در مجالس علمی می‌نشیند و می‌شنود یادداشت کند «فلیَکْتبه فالیجعله فی بیته» خاطراتش را دفتر علمی‌اش را بنویسد تنظیم بکند در اتاق مطالعه قرار بدهد هر وقت فراغت پیدا کرد به آن آثار علمی مراجعه کند که رشد علمی پیدا کند. این امام ماست که بچه‌های خود را به این سبک دعوت کرده است.

ایشان همچنین افزودند:انسان اگر عمرش را به بازی صرف کند به ورزش صرف بکند مانند وسلیه نقلیه ای است که در سی سال می‌دود بعد از سی سال می‌شود یک آهن قراضه, اما اگر در راه حوزه یا در راه دانشگاه به علم و دانش صرف بکند مثل درختی است که درخت هم سی سال یا بیست سال تلاش و کوشش دارد اما محصول بیست ساله‌اش میوه‌ای است که به جامعه می‌دهد یک وقت انسان یا در حوزه یا در دانشگاه دانشمند می‌شود نتیجه عمرش علم است, دانش است که به جامعه می‌دهد یک وقت است عمرش را در ورزشگاه و استادیوم و اینها صرف می‌کند این بعد از سی سال می‌شود یک آهن قراضه با دیسک کمر و با سردرد و با هزاران مشکل روبه‌روست.

آیت الله جوادی آملی در پایان اضافه کردند:بنابراین ورزش را در حدّ ضرورت قرار بدهید نه بیش از آن. به بازی انس نگیرید فقط به مقدار لازم. بقیه عمرتان را ان‌شاءالله در فراگیری علم و دانش صرف کنید تا آنجا که برای شما ممکن است هرگز بی‌وضو نباشید تا آنجا که ممکن است نمازتان را اول وقت بخوانید تا ان‌شاءالله این کشوری که به برکت خونهای پاک شهدا به این وضع درآمده است نتایج فراوانی بدهد خدا شما را هم برای پدرانتان, مادرانتان, اولیای مدرسه نگه بدارد هم برای ما نگه بدارد از شما استفاده کنیم.

پایگاه اطلاع رسانی علوم وحیانی اسراء

 

 

نوشته شده توسط در تاریخ جمعه, 30th مارس 2012 | ۱۳۶۴بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.