دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در نامه‌ای به کاترین اشتون مسوول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بازگشت ۱+۵ به میزگفت‌وگوها استقبال کرد.

به گزارش رجانیوز، در این نامه، بر انجام گفتگوها بر مبنای نامه مورخ ۱۵/۴/۸۹  ( ۶ ژولای ۲۰۱۰) دکتر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به خانم اشتون، از ۱۵ آبان (۱۰ نوامبر) به بعد، در زمان و مکان مورد توافق طرفین، تاکید شده است.

این نامه در شرایطی منتشر شده است که اشتون پس از آنکه سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از کم تحرکی او در مقایسه با خاویر سولانا رئیس قبلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتقاد کرده بود و وزیر امور خارجه ایران نیز بر آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکره با ۱+۵ تأکید کرد، واکنش شتابزده‌ای نشان داد و بدون توافق با طرف ایرانی زمان و مکان مذاکره را هم اعلام کرد.

گروه ۱+۵ که به‌دلیل فشار امریکا در مورد مذاکره نکردن با ایران تا قبل از انتخابات دوم نوامبر مجلسین ایالات متحده (سنا و مجلس نمایندگان) از میز مذاکره فرار کرده بود، پس از پیشدستی مقامات ایران در اعلام آمادگی برای مذاکره، اعلام کرده است که برای مذاکره در اواسط نوامبر آماده است. در عین حال، دکتر جلیلی نیز در نامه خود، کلیت زمان پیشنهادی را پذیرفته و حتی زمان اعلام شده از سوی ایران، زودتر از زمان پیشنهادی خانم اشتون است که این یعنی اکنون توپ در زمین ۱+۵ است.

اما همانطور که ایران در مذاکرات ژنو ۱ و ژنو ۲ تنها بر مبنای بسته پیشنهادی خود حاضر به مذاکره شد، آنچنانکه در نامه امروز دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح شده است، در مذاکرات ماه آینده میلادی نیز بر اساس نامه ششم ژوئیه دکتر جلیلی به اشتون مذاکره خواهد کرد.

جلیلی در آن نامه سه پرسش اساسی مطرح کرده بود که تاکنون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخی به آن‌ها نداده است. وی در آن نامه پرسید: 
۱ – هدف از گفتگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؟
۲ – آیا به منطق گفتگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟
۳ – برای روشن شدن مبانی مشترک گفتگو ، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی چیست؟

دریافت‌های نمایندگان ۱+۵ از نماینده کشورمان در مذاکرات قبلی این است که وی در زمینه منافع ملی ایران انعطاف‌پذیری نشان نمی‌دهد و حاضر به معامله و کوتاه آمدن در این زمینه نیست. مرداد ماه سال گذشته در جریان مذاکرات ژنو۲، ویلیام برنز نماینده امریکا پس از پنج بار درخواست از دکتر جلیلی، ۴۵ دقیقه با وی به‌طور خصوصی گفت‌وگو کرد و متعاقب این گفت‌وگو نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان و سپس نمایندگان روسیه و چین نیز درخواست‌های جداگانه‌ای برای دیدار خصوصی مطرح کردند.

درمذاکرات ژنو۱و۲، نماینده جمهوری اسلامی به نحوی رفتار کرد که اجازه نداد بحثی خارج از موضوع بسته پیشنهادی ایران مطرح شود و فقط در پایان مذاکرات، بنا به درخواست حاضران و به احترام نمایندگان این کشورها ضمن تأکید بر اینکه اساساً موضوع این مذاکره هسته‌ای نیست، توضیح کلی در مورد سایت هسته‌ای ایران؛ فوردو بیان کرد.

جمهوری اسلامی در شرایطی آماده مذاکره با ۱+۵ است که روز سه‌شنبه سوخت‌گذاری در قلب نیروگاه بوشهر نیز انجام شد و همانطور که قبل از مذاکره سال گذشته ژنو۲ نیز ایران دو موج تبلیغی تأسیسات فوردو و پیشنهاد تبادل سوخت را به‌عنوان تقویت موضع مذاکره کنندگان خود به‌راه انداخت، اکنون نیز با راه‌اندازی و سوخت‌گذاری بوشهر، از موضع برتر، آماده مذاکره است.

نوشته شده توسط در تاریخ شنبه, 30th اکتبر 2010 | ۸۹۰بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.