خبرگزاری فارس با تشریح سازماندهی‌های انجام شده در وزارت دفاع ایالات متحده جهت ایجاد واحدی مخصوص جنگ‌های سایبری، از برنامه‌ریزی گسترده آمریکایی‌ها در این خصوص خبر داد

 فرماندهی سایبری ایالات متحده زیرشاخه‌ای از نیروهای نظامی آمریکا به شمار می‌رود که تحت فرمان ” فرماندهی راهبردی ایالات متحده ” فعالیت می‌کند. فرمان تشکیل این سازمان فرماندهی در ژوئن ۲۰۰۹ ابلاغ و در اکتبر ۲۰۰۹ اجرایی شد.

* چشم‌انداز

فرماندهی سایبری ایالات متحده آمریکا (USCYBERCOM) واحدی وابسته به رکن فرماندهی راهبردی ایالات متحده محسوب می‌شود که توسط “رابرت گیتس ”      (Robert Gates) وزیر دفاع این کشور در ژوئن ۲۰۰۹ تشکیل شد و از سپتامبر همان سال آغاز به فعالیت کرد. “سپهبد کیت الکساندر ” (Keith Alexander)، مدیر “آژانس امنیت ملی آمریکا ” فرماندهی USCYBERCOM را نیز بر عهده دارد. USCYBERCOM مسئولیت بسیاری از سازمان‌های موجود را بر عهده خواهد گرفت. سازمان‌های JTF – GNO (نیروی مشترک عملیات شبکه جهانی) و JFCC-NW (مرکز فرماندهی مشترک برای نبرد شبکه‌ای) تا اکتبر ۲۰۱۰ منحل شده و وظایف آنها به USCYBERCOM واگذار خواهد شد. “آژانس سیستم‌های اطلاعاتی دفاعی آمریکا “، جایی که اکنون JTF – GNO تحت نظر آن مشغول به فعالیت است به USCYBERCOM پشتیبانی لازم را در زمینه تکنیک‌های شبکه و نگهداری اطلاعات ارائه خواهد کرد.

* ماموریت USCYBERCOM

ماموریت اصلی USCYBERCOM همانگونه که پیداست هماهنگ‌سازی دفاع و حمله سایبری آمریکاست. این امر از آن رو در نظر گرفته شد که گزارش‌های متعددی از حمله سایبری به شبکه‌های رایانه‌ای مطرح شده‌اند. یکی از این گزارش‌ها به تجاوز به شبکه الکترونیکی آمریکا و همچنین برنامه نرم‌افزاری جنگنده‌های اف ۳۵ اختصاص داشت.

* واحدهای خدماتی USCYBERCOM

واحدهای ارائه کننده خدمت تحت نام USCYBERCOM عبارتند از: فرماندهی سایبری نیروهای ارتش آمریکا، واحد هجدهم نیروی هوایی، ناوگان دهم ایالات متحده و فرماندهی سایبری تکاوران دریایی آمریکا.

* استقرار و رهبری USCYBERCOM

بنابر این گزارش پیشنهاد شده است تا مقر اصلی USCYBERCOM در “اف تی مید ” (Ft. Meade) در ایالت مریلند آمریکا مستقر شود. سناتور “بارابارا میکولسکی ” (Barbara Mikulski) از حامیان این پیشنهاد بوده و اظهار داشته که تصمیم‌گیری در این خصوص در سه ماهه اول سال ۲۰۱۰ میلادی انجام خواهد شد.
در ماه می سال ۲۰۰۹ میلادی، ژنرال الکساندر که از وی به عنوان فرمانده USCYBERCOM نام برده می‌شود در گزارشی خطاب به کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا نظرات خود را چنین بیان داشت: “به عقیده شخصی من تنها راه مقابله با اقدامات جاسوسی یا جنایات سایبری اتخاذ تدابیر پیشگیرانه است. اگر رویکرد رسمی آمریکا چنین باشد می‌توان انتظار نتیجه خوبی داشت. چینی‌ها بیشترین حجم حملات را به زیرساخت‌‌های شبکه‌ای غرب انجام می‌دهند که حمله اخیر به شبکه الکترونیکی آمریکا از جمله آنها بود. اگر بپذیریم که این حمله سازماندهی شده بوده است، به عقیده من چاره‌ای نیست جز اینکه منبع اصلی این حمله از کار بیفتد. تنها مشکل موجود این است که اینترنت ذاتا فاقد هرگونه مرز است و اگر ایالات متحده بخواهد ردای پلیس جهانی را بر تن کند شاید نتایج قابل قبولی حاصل نشوند. ”
الکساندر در حال حاضر یک ژنرال سه ستاره است و در صورت تصویب سنا به ژنرالی چهار ستاره بدل خواهد شد.

* نگرانی‌ها

نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارند که نهادهای نظامی نظیر پنتاگون با تمرکز بیش از حد بر روی دفاع از شبکه‌های رایانه‌ای نظامی، دفاع از شبکه‌های رایانه‌ای غیرنظامی را تحت‌الشعاع قرار دهند. هنوز مشخص نیست که USCYBERCOM آیا در دفاع از شبکه‌های غیرنظامی هم فعال خواهد بود یا خیر؟ بنا بر گفته‌های “ویلیام جی. لین ” (William J. Lynn)، معاون وزیر دفاع آمریکا، قرار است که USCYBERCOM به طور مستمر به حراست از کلیه شبکه‌های رایانه‌ای وزارت دفاع آمریکا بپردازد. USCYBERCOM مسئولیت شبکه‌های نظامی را عهده‌دار بوده و مسئولیت شبکه‌های رایانه‌ای غیر نظامی بر عهده “اداره امنیت داخلی ” باقی خواهد ماند.
برخی از کارشناسان نظامی آمریکا بر این باورند که فرهنگ جاری در میان قوای مسلح آمریکا اعم از زمینی، دریایی و هوایی، برای تقابل با حملات سایبری مناسب نبوده لذا باید شاخه جدیدی در نیروهای مسلح آمریکا برای جنگ‌های سایبری ایجاد شود. کلنل “گریگوری کنتی ” (Gregory Conti) و کلنل “جان باک سوردو ” (John Buck Surdu) ابراز داشتند که نیروهای سه‌گانه ارتش آمریکا برای جنگ‌های واقعی و نه مجازی ساخته شده‌اند و به ارزش‌هایی همچون تیراندازی ماهرانه، قدرت بدنی، توانایی بیرون پریدن از هواپیما و توانایی هدایت نیروهای تحت آتش احترام می‌گذارند. به عقیده این دو کارشناس نظامی چنین فضای فکری با جنگ سایبری بیگانه است. تخصص تکنیکی برای قوای سه‌گانه آمریکا ارزش چندانی ندارد. شاهدی بر این مدعا یونیفرم‌های نظامیان آمریکایی است. هیچ مدال یا نشانی در ارتش آمریکا وجود ندارد که نشان‌دهنده افتخار به دانش فنی باشد.
این دو کارشناس نظامی می‌افزایند: “در نهایت، باید دانست که جنگ سایبری هم جنگی نظامی است که نیازمند استخدام، آموزش و نگهداری نیروهای کارآمد نظامی است. ”
کنتی و سوردو در بیان دلایل خویش آورده‌اند: “افزودن یک شاخه سایبری به شاخه‌های زمینی، دریایی و هوایی در قوای مسلحه آمریکا به این کشور این امکان را می‌دهد که از زیرساخت‌های تکنولوژیک خود دفاع کرده و عملیات تهاجمی سایبری اجرا کند. از آن مهم‌تر، وجود چنین نیرویی موجب بازدارندگی در برابر دشمنان آمریکاست. ”

* اثرات

به نظر می‌رسد که ایجاد USCYBERCOM منجر به انگیزش سایر کشورها برای ورود به این عرصه باشد. در ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی، کره جنوبی در پاسخ به تشکیل یک واحد جنگ سایبری در کره شمالی، دست به ایجاد نهادی مشابه زد.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 10th می 2010 | ۹۴۶بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.